zdrowo, pysznie i ekologicznie…

  • slide99

  • Zdrowo - EKO Quchnia

  • Pysznie - EKO Quchnia

  • Ekologicznie - EKO Quchnia

  • To EKO Quchnia

Ulica sezamkowa

| 0 komentarzy

taninaSezam kojarzył mi się dotychczas z chałwą, sezamkami i paluszkami  – czyli głównie ze słodyczami które jak wiadomo są BE. Okazuje się jednak że ziarno sezamu posiada wiele cennych składników odżywczych oraz wiele dobroczynnych właściwości.

Sezam jest bogatym źródłem wapnia: w 100 g sezamu zawarte jest 1160 mg wapnia. Dla porównania: mleko krowie zawiera go 118 mg, jaja kurze 65 mg, mleko kozie 120 mg, a rożne sery od 250 do 850 mg.

Ziarna sezamu zawierają fitosterole, które są roślinnymi sterydami. Fitosterole obniżają poziom złego cholesterolu we krwi, chronią przed chorobami serca i zapobiegają nowotworom prostaty. Ziarno sezamu zawiera również dużo cynku i witaminy E oraz wysokonienasyconych kwasów tłuszczowych. Według medycyny chińskiej sezam należy do żywiołu Ziemi (smak słodki) – wspiera pracę żołądka, trzustki i śledziony (źródło: joga-joga.pl).

Sezam zawiera ponadto dwie cenne substancje: sezaminę i sezamolinę. Przeciwdziałają one wysokiemu ciśnieniu krwi oraz zwiększają absorbcję witaminy E. Są bardzo silnymi antyoksydantami – chronią wątrobę przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

Jednym z  ciekawszych produktów z sezamu jest pasta tahini  czyli po prostu masło sezamowe. Można je dostać w sklepach ze zdrową żywnością, a ja kupiłam ostatnio taninę ekologiczną. Jeśli nie mamy w pobliżu sklepu ze zdrowa żywnością, można ją zrobić samemu w domu a przepis jest prosty:

Uprażone na patelni ziarna zmiksować z odrobiną oliwy. Można również zrobić taninę z ziaren nie uprażonych, jest wówczas jaśniejsza i delikatniejsza w smaku.

Pasta tahini jest podstawowym dodatkiem do hummusu z ciecierzycy z która to komponuje się z nią doskonale.

Ugotowaną ciecierzycę miksujemy z odrobiną oliwy, soku z cytryny. Dodajemy łyżke tahini, trochę czosnku, soli i gotowe.

Hummus zaś świetnie smakuje np. z pieczonymi pomidorami:

Pomidory przekroić poziomo na pół, posypać solą i pieprzem. Ułożyć na blasze wysmarowanej oliwą. Każdy pomidor posmarować grubą warstwą hummusu, posypać orzeszkami piniowymi. Piec 10 minut w piekarniku w temp. ok. 200 st. C. Podawać gorące. (źródło: Wysokie Obcasy)

Dodaj komentarz

Wymagane pola *.