zdrowo, pysznie i ekologicznie…

  • slide99

  • Zdrowo - EKO Quchnia

  • Pysznie - EKO Quchnia

  • Ekologicznie - EKO Quchnia

  • To EKO Quchnia

Amarantus – wielka kariera pewnego zboża

| 0 komentarzy

amarantusNa działce u moich rodziców, odkąd pamiętam  zawsze rosły przy płocie pewne  rośliny o ciekawym amarantowym kwiatostanie zwisającym nad ziemią. Jakież było moje zdziwienie kiedy okazało się, że należą one do najstarszych roślin uprawnych świata,  uprawianych przez Inków i Azteków jeszcze przed odkryciem Ameryki. Amarantus, inaczej szarłat – bo o nim mowa, całkiem niedawno po raz kolejny został doceniony przez człowieka kiedy okazało się jak ogromne  ma walory odżywcze i zdrowotne.

Badania dowodzą, że nasiona amarantusa pod względem zawartości najważniejszych substancji odżywczych przewyższają większość tradycyjnych zbóż.

Zacznijmy od białka. Amarantus cechuje się dużą zawartością bardzo cennego białka posiadającego wszystkie aminokwasy egzogenne (te których organizm sam nie jest w stanie produkować). Szczególnie istotna jest zawartość lizyny i aminokwasów siarkowych.

Szarłat nie zawiera białek glutenowych, dzięki czemu może być stosowany w diecie bezglutenowej u dzieci chorych na celiakię.

Zawiera cenne kwasy tłuszczowe nienasycone takie jak omega-9, omega-6 i omega-3 które biorą udział w syntezie hormonów, budowie błon biologicznych i  regulacji ich przepuszczalności.

Niezwykle istotnym składnikiem oleju amarantusa jest skwalen. Związek ten wykazuje zdolności przeciwutleniające, przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczne. Pomaga usunąć z organizmu toksyny, działa przeciwcholesterolowo i przeciwmiażdżycowo. Jest on składnikiem lipidowego płaszcza skóry człowieka czyli serum. Oprócz amarantusa, skwalen pozyskiwany jest również z wątroby rekina i wykorzystywany do produkcji leków.

Amarantus zawiera 5-krotnie więcej żelaza niż szpinak. Oprócz tego ogromne ilości wapnia, magnezu, potasu, sodu i fosforu w porównaniu z innymi zbożami.

Zawiera ogromne ilości rozpuszczalnej frakcji błonnika który wiąże kwasy żółciowe i cholesterol w przewodzie pokarmowym oraz przyczynia się do obniżenia pH  jelit. Ekspandowane nasiona szarłatu występują w sprzedaży pod nazwą popping. Przypominają dmuchany ryż, mogą być dodawane np. do jogurtów. Z amarantusa wytwarza się poza tym mąkę, płatki, kaszę. Dodawany jest również do pieczywa.

I to chyba na tyle. Nieźle jak na jedno zboże, prawda? W związku z tym że jest ono takie super zdrowe, pozwolę sobie w kolejnym poście zamieścić przepis na zapiekankę z amarantusa jako propozycję do akcji „Zdrowie na talerzu”

Dodaj komentarz

Wymagane pola *.