zdrowo, pysznie i ekologicznie…

  • slide99

  • Zdrowo - EKO Quchnia

  • Pysznie - EKO Quchnia

  • Ekologicznie - EKO Quchnia

  • To EKO Quchnia

Zdrowe sosy do sałatek

zdrowieNie ma chyba nic zdrowszego niż świeże warzywa i owoce. Dlatego korzystając z tego że dostępność sezonowych warzyw jest teraz ogromna (sałata, rzodkiewka, ogórki, pomidory) powinniśmy maksymalnie to wykorzystać. Zachęcam więc do jedzenia sałatek i surówek z sezonowych warzyw.

Doktor Norman W. Walker, jeden z najbardziej liczących się lekarzy i specjalistów do spraw żywienia w Stanach Zjednoczonych, jako pierwszy zwrócił uwagę na zdrowotne działanie surówek oraz świeżych soków. W swojej książce „Życiodajne sałatki” podaje 70 przepisów na surówki z różnie zestawionych świeżych warzyw. Stosując się do zasad podanych w tej książce, Dr Walker dożył 116 lat, a w wieku 113 lat napisał swoją ostatnią książkę!

Niezbędnym dodatkiem do każdej bogatej w witaminy surówki musi być odpowiednio przygotowany sos, najczęściej na bazie oliwy która umożliwia rozpuszczenie się witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.  Zrezygnujmy z gotowych, pełnych wzmacniaczy smaku i innych chemicznych dodatków dresingów w proszku lub w słoiczkach. Sos do sałatki lub surówki najlepiej przygotować samemu.

Oto kilka przepisów na zdrowe sosy do sałatek i surówek które dołączam do kończącej się powoli akcji „Zdrowie na talerzu”

Majonez zdrowia

– 2 żółtka

– 1 łyżeczka miodu

– ¼ łyżeczki soli ziołowej

– 1 łyżeczka soku z cytryny

– ½ litra oliwy z oliwek

Zmieszać w misce wszystkie składniki oprócz oleju i ubijać, dodając stopniowo olej po kilka kropli, aż do otrzymania właściwej konsystencji. W celu uzyskania bardziej kremowej konsystencji zmiksować wszystkie składniki w blenderze.

Sos z avokado

Rozgnieść widelcem jedno bardzo dojrzałe avokado, dodać trochę majonezu zdrowia, ząbek czosnku i trochę soli ziołowej. Zmiksować wszystko na puszystą masę w blenderze.

Sos ziołowy

– 8 łyżek oliwy z oliwek

– 2 łyżki octu jabłkowego

– 1 łyżeczka musztardy Dijon

-1 ząbek czosnku

-1 łyżka dowolnych posiekanych świeżych ziół

Wszystkie składniki umieścić w małym zakręcanym słoiku wraz z 6 łyżkami zimnej wody i silnie wstrząsnąć

Sos zielony jogurtowy

– garść świeżych ziół: szczypior, pietruszka, szałwia, koperek

– 1 por

– 1 ząbek czosnku

– 2 łyżki oliwy z oliwek

– 100 g gęstej śmietany lub jogurtu

– 2  łyżki soku z cytryny

Zioła umyć i posiekać, czosnek przecisnąć przez wyciskarkę i dobrze wymieszać z ziołami, sokiem z cytryny i z śmietaną. Zielony sos pasuje również do ziemniaków w mundurkach i ryby.

3 Komentarze

  1. Wikipedia donosi, że informacje o tym, że ów miły pan dozył tak wielu lat jest błędna. Podobno dobił jeno do 99 (i tak świetny wynik!). :)

  2. fajne te sosy, zwłaszcza ten z awokado :)

  3. skopiowałam sobie „Sos zielony jogurtowy”, myślę że ten pasuje do mojej tradycyjnej kuchni którą troszkę chcę przestawiać na zdrowszą :)