zdrowo, pysznie i ekologicznie…

  • slide99

  • Zdrowo - EKO Quchnia

  • Pysznie - EKO Quchnia

  • Ekologicznie - EKO Quchnia

  • To EKO Quchnia

Owocowy zawrót głowy

| 2 komentarzy

owoceUwielbiam lato nie tylko ze względu na pogodę, zapachy, kolory i wakacyjne wyjazdy. Przede wszystkim ze względu na dostępność do świeżych owoców, które jak tyko najdzie mnie ochota mogę zerwać we własnym ogródku. Moje ulubione truskawki co prawda powoli się kończą, ale ciągle jeszcze trwają czereśnie, pojawiły się jagody, maliny, a niebawem przyjdzie czas na śliwki, jabłka i gruszki.

Zalety owoców

O tym że owoce są zdrowe i trzeba je spożywać codziennie wie chyba każde dziecko. Zawierają ogromną ilość witamin, minerałów, soli mineralnych, węglowodany,  białka i kwasy tłuszczowe a także ogromną ilość fitozwiązków wpływających pozytywnie na nasze zdrowie. W 80 – 90% składają się z wody, dlatego pełnią ogromna rolę w procesie oczyszczania organizmu z toksyn. Wymagają do trawienia niewielkiej ilości energii.

Niektórzy sądzą że jedzenie dużych ilości owoców sprzyja tyciu, gdyż zawierają one dużo cukrów. Owszem, ale dzieje się tak tylko wtedy kiedy są jedzone nieprawidłowo.

Jak jeść owoce?

Po pierwsze  owoców nie należy łączyć z innymi pokarmami. Najlepiej spożywać je na czczo.

Dlaczego? Otóż owoce są rozkładane i wchłaniane w jelitach, żołądek opuszczają bardzo szybko. Jeśli są jedzone bezpośrednio po posiłku który trawiony jest w żołądku, nie mogą swobodnie przejść do jelit i zalegają w żołądku gdzie zaczynają fermentować, co z kolei może objawiać się różnymi problemami, np. wzdęciami.

Większość owoców jest zasadotwórcza czyli działa odkwaszająco na nasz organizm. Ale dzieje się tak pod warunkiem, że nie połączymy owoców z cukrem. Pod wpływem cukru owoce stają się kwasotwórcze i toksyczne. To samo dotyczy soków. Soki pasteryzowane, z zrobione z  koncentratów, z dodatkiem cukru  nie są zdrowe, a wręcz szkodliwe.

Jakie owoce kupować?

Po pierwsze ekologiczne:

–  zawierają mniejsze ilości pestycydów lub nie zawierają ich wcale

–  posiadają więcej witamin i minerałów

– cechują się lepszymi walorami smakowymi

– dłużej zachowują świeżość i nie psują się tak szybko – dzięki dużej zawartości suchej masy. Badania wykazały, że warzywa i owoce uprawiane konwencjonalnie, na skutek intensywnego nawożenia azotanami zawierały więcej wody, w związku z tym charakteryzowały się większa aktywnością enzymatyczną. To z kolei znacznie przyspieszało gnicie.

Po drugie tylko świeże:

Najlepiej prosto z drzewa lub krzaczka, bo tylko w takich owocach tętni jeszcze życie. Jeśli kupujesz owoce w sklepie wybieraj takie które:

– posiadające jędrną, gładką skórkę

– nie mają miejsc gnijących i pleśni

– są dojrzałe

Po trzecie sezonowe:

Staraj się nie kupować owoców w supermarketach.  Pochodzą one często z odległych części świata, przejeżdżają tysiące kilometrów zanim trafią na sklepowa półkę i najczęściej dojrzewają w sztucznych warunkach( np. banany dojrzewają pod wpływem etylenu). Podczas podróży owoce tracą mnóstwo cennych składników, dlatego cytrusy uchodzące za bogate źródła witaminy C w rzeczywistości mają jej niewiele.  Dla naszego organizmu najlepsze są owoce które dojrzewają w klimacie w którym żyjemy. Witaminę C lepiej uzupełnić czarną porzeczką lub truskawkami.

2 Komentarze

  1. A tak z ciekawości…Miód też tak działa na owoce? Mam nadzieje,że nie bo owoce z prawdziwym miodem (oczywiście nie biorę pod uwagę białego cukru wlanego do słoików z nalepką miód) to mój ulubiony deser.

  2. Miód również składa się w większości z cukrów prostych (mimo że w składzie dominuje fruktoza). Dlatego wydaje mi się że działa na zakwaszenie owoców podobnie jak cukier rafinowany. Jednak dodawanie miodu do owoców na pewno jest „mniejszym złem” niż białego cukru, gdyż miód przecież oprócz fruktozy zawiera wiele innych cennych dla zdrowia związków. Myślę więc że od czasu do czasu można sobie pozwolić na dodatek miodku np. do owocowej sałatki :)

Dodaj komentarz

Wymagane pola *.