zdrowo, pysznie i ekologicznie…

  • slide99
  • Zdrowo - EKO Quchnia
  • Pysznie - EKO Quchnia
  • Ekologicznie - EKO Quchnia
  • To EKO Quchnia

Jedzmy wodorosty

| 4 komentarzy

wakameW Azji spożywane są od tysięcy lat, głównie ze względu na walory smakowe. Ale w rzeczywistości ich najważniejszą zaletą jest ogromna zawartość minerałów i witamin. Rzec by można więcej niż w pozostałej żywności. Np. zawierają  do dziesięciu razy więcej wapnia niż mleko i osiem razy więcej żelaza niż wołowina. Ze względu na dużą zawartość chlorofilu, posiadają dużo magnezu, są ponad to skarbnicą takich witamin jak: A, B, C, E, K…Dlatego zaliczane są do tzw. „super żywności”.

Na całe szczęście jadalne wodorosty coraz częściej dostać można w naszych sklepach (głownie ze zdrową żywnością). Sprzedawana są najczęściej w formie suszu który wystarczy namoczyć a znów staną się miękkie. Najbardziej znane wodorosty to:

– Wakame

– Nori

– Kombu

– Kelp

WAKAME ma oliwkowy kolor i rośnie w stosunkowo płytkiej wodzie do głębokości 6 m. Jego pędy przypominają skrzydła o długości ok. 50 cm.

Właściwości lecznicze:

Natura termiczna bardzo ochładzająca; smak słony; działa moczopędnie; nawilża „suchość”; zmiękcza stwardniałe tkanki i masy; przekształca i rozpuszcza patogenny śluz (jest stosowana przy kaszlu z żółtą lub zieloną wydzieliną); przeciwdziała powstawaniu narośli i guzów.

Jest to jeden z wodorostów zawierający najwyższą zawartość wapnia – 1300 mg w 100 mg części jadalnych. Ponadto Wakame jest bogaty w niacynę i taminę; zapewnia zdrowe włosy i skórę. W tradycji japońskiej Wakame używano do oczyszczenia krwi matki po urodzeniu dziecka.

PRZYGOTOWANIE:

1. namocz Wakame przez 3-4 minuty. Osusz, płyn po namaczaniu zachowaj do gotowania

2. pokrój wzdłuż i odetnij twarde nerwy, których można użyć do przygotowania potraw wymagających dłuższego gotowania. Gotuj przez 45 minut.

3. używaj tak jak zielonych warzyw liściastych: świetnie nadaje się do zup, sałatek, gulaszów, kanapek, pieczonych warzyw, dań smażonych, past i ziaren.

WAKAME  można kupić w sklepie BIOantidotum.pl

Wodorosty KOMBU – właściwości lecznicze:

Natura termiczna ochładzająca; smak słony; zwiększa ilość płynów Yin; zmiękcza stwardniałe obszary i masy w ciele; pozwala przekształcić patologiczny śluz z „gorąca” (żółty lub zielony); korzystnie wpływa na nerki; działa moczopędnie; przeciwzakrzepowo; reguluje gospodarkę hormonalną, w szczególnie dobroczynnie wpływa na tarczycę. W przeszłości leczono nimi:

* wole

* artretyzm

* reumatyzm

* wysokie ciśnienie krwi

* problemy z prostatą i jajnikami

* puchnięcie limfatyczne

* obrzęki

* upławy

* cukrzycę

* bezpłodność u mężczyzn

* skutki gorączki reumatycznej

* bóle serca

* skrzepy we krwi

* trudności z przełykaniem

* anemię

* redukuje guzy i narośla

* ochładza i uspokaja płuca i gardło

* przynosi ulgę w kaszlu i astmie

* pomaga w odchudzaniu

* pogłębia oddech

* usuwa przerosty grzybów i drożdżowców Candida

Kombu znacznie zwiększa wartość odżywczą wszystkich pokarmów, które są przygotowywane z jego dodatkiem.

PRZYGOTOWANIE

1. połam lub potnij nożyczkami

2. aby części zmiękły, namocz na 20-30 minut w ciepłej wodzie. Gotuj przez 1-2 godziny zalane wodą lub do czasu aż staną się miękkie.

3. upraż i zmiel na proszek, aby stosować jako przyprawę

4. używaj do zup, sałatek, potraw z fasoli, pikli

KOMBU  można kupić w sklepie BIOantidotum.pl

Ciecierzyca z WAKAME i KOMBU

Składniki:

– 500g (grochu włoskiego) ciecierzycy (moczony przez całą noc)

– 1 liść Wakame (pokrojony w paski)

– 1 liść Kombu (pokrojony w paski)

– 1 mała kapusta (pokrojona w paski)

– czosnek1 ząbek czosnku (lub więcej jeśli ktoś lubi)

– szczypta  Curry lub kurkumy

– szczypta kminku

– szczypta  czerwonej papryki

– kilka pasków ostrej papryki marynowanej w oliwie (opcjonalnie)

Przygotowanie:

Liść Kombu podsmażyć na patelni lub w piekarniku bez użycia tłuszczu przez 5 minut aż będzie kruchy. Szczyptę kminku, liść Kombu i groch włoski dodać do dużego garnka z ciepłą wodą i gotować przez około 45 minut. Później dodać sól i wymieszać. W tym samym czasie, w drugim garnku podrumienić na oliwie posiekany czosnek z dodatkiem Curry, kminku i papryki na złoty brąz. Dodać liść Wakame,  kapustę i dusić przez 10 minut na małym ogniu. Doprawić solą i dalej dusić przez 5 minut.

Zdjąć z kuchenki groch i Kombu i wszystko razem wymieszać, krótko odczekać żeby aromaty przypraw przeszły na całość. Podawać z marynowaną papryką.

Letnie WAKAME z zielonymi warzywami

Składniki:

–  ½ filiżanki namoczonego i posiekanego wakame

–  l porcja posiekanych zielonych warzyw (np. brokuł, fasolka zielona, szpinak, zielona papryka, cukinia, szparagi)

– 1 łyżeczka BIO oliwy z oliwek lub BIO oliwy lnu (opcjonalnie)

– odrobina soli morskiej

–  cytryna1/2 łyżeczki soku cytrynowego

Przygotowanie:

1. Smaż wakame na oleju przez 20 minut (dodaj trochę wody) albo

ugotuj do miękkości w małej ilości wody.

2. Dodaj zielone warzywa, sól i sok z cytryny.

3. Zmniejsz ogień, przykryj i gotuj przez 5 minut do uzyskania

jasnozielonego koloru.

4. Wystarcza na 4 porcje.

Informacje na temat wodorostów oraz przepisy na potrawy z wodorostami pochodzą z bloga BIOantidotum

Źródło zdjęcia: www.healtyreader.com

4 Komentarze

  1. Rewelacja Wakame są ulubionym dodatkiem i składnikiem w przygotowywaniu dań kuchni japońskiej.

  2. Bardzo fajne przepisy. Polecam też artykuł na stronie http://www.hellokitchen.pl/algi.html

  3. Chyba wkradł Ci się błąd. Wakame zawierają 130 mg wapnia w 100 g części jadalnych, nie 1300 mg.

  4. Pingback: Jadalne wodorosty | ValcomTech

Dodaj komentarz

Wymagane pola *.


Current ye@r *