zdrowo, pysznie i ekologicznie…

  • slide99

  • Zdrowo - EKO Quchnia

  • Pysznie - EKO Quchnia

  • Ekologicznie - EKO Quchnia

  • To EKO Quchnia

Jak oszczędzać energię w kuchni?

| 2 komentarzy

img_8324W nawiązaniu do wpisu  z zeszłego tygodnia na temat ochrony klimatu i akcji „Ty decydujesz!” chciałabym dziś przedstawić kilka ważnych porad na temat oszczędzania energii w kuchni. Poniższe porady pochodzą z poradnika WWF „Jak oszczędzać energię w domu”. W każdej kuchni najwięcej energii zużywają 3 urządzenia: kuchenka elektryczna, lodówka i zmywarka. Dowiedz się co robić aby to zużycie nieco zmniejszyć.

Kuchenki elektryczne

Wybierając kuchenkę elektryczną pamiętaj że:

1.      Różne rodzaje płyt grzejnych do gotowania różnią się sprawnością wykorzystania energii: płyta elektryczna żeliwna wykazuje wyjątkowo niską sprawność rzędu 55%, elektryczna ceramiczna – sprawnością rzędu 60% oraz indukcyjna -90%. Sprawność bezpośrednio wpływa na zużycie energii.

2.      Zmienna strefa grzania palników umożliwia gotowanie w garnkach o różnych średnicach dna.

Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii i rozwiązań przygotowywanie posiłków przy wykorzystaniu kuchenek elektrycznych nie musi być drogie, pod warunkiem przestrzegania kilku podstawowych zasad:

1.      Informacje podawane przez producentów urządzeń oraz programy automatyczne dotyczące czasu gotowania i temperatury dla poszczególnych produktów oparte są o wskaźniki. Tak więc używaj takich temperatur i czasu jaki uważasz za odpowiedni, korzystając z własnych doświadczeń.

2.      Posiłki gotuj w małej ilości wody.

3.      Otwieraj drzwiczki piekarnika jak najrzadziej aby uniknąć znaczących strat ciepła.

4.      Oszczędzisz prąd wykorzystując energię cieplną już zgromadzoną wskutek nagrzewania. Na 5 do 10 minut przed planowanym zakończeniem gotowania wyłącz piekarnik lub płytę, temperatura przez ten czas będzie utrzymywać się na zbliżonym poziomie.

5.      Piekarnik z termoobiegiem nagrzewa się natychmiast po włączeniu, co daje oszczędność energii i czasu.

6.      Używaj przykrywek do garnków. Gotując z otwartymi naczyniami tracisz bardzo znaczące ilości energii. Gotowanie w zamkniętych naczyniach pozwoli Ci zmniejszyć zużycie energii o co najmniej 30%.

7.      Używaj naczyń kuchennych (garnków) o gładkim, dobrze przewodzącym dnie. Brud na dnie garnka zwiększa nawet o 50% zużycie energii potrzebnej do podgrzania potraw.

8.      W czasie gotowania staraj się dopasować wielkość naczynia do wielkości elementu grzejnego (średnica garnka powinna być ok. 2 cm większa od średnicy płyty grzejnej). Takie postępowanie zapobiega stratom ciepła.

Chłodziarki i zamrażarki

Kupując chłodziarkę albo zamrażarkę, zwróć uwagę przede wszystkim na to, aby urządzenie było w najwyższej klasie energetycznej (od A do A++). Klasy energetyczne dla lodówek i zamrażarek określa zużycie energii danej lodówki w stosunku do tzw. zużycia standartowego. Przykładowo urządzenie klasy A zużywa ok. 55%, E ok. 100 – 110%, a G ponad 125% standartowego zużycia energii elektrycznej.

Warto sprawdzić czy kupowane przez nas chłodziarki czy zamrażarki posiadają następujące funkcje:

1.      systemy automatycznego usuwania szronu i wilgotności pozwalające na bezobsługowe utrzymywanie chłodziarek i zamrażarek w czystości. Systemy te mogą zaoszczędzić nawet do 20% energii.

2.      funkcje automatycznego podnoszenia temperatury w chłodziarce podczas opuszczania domu, tzw. „Holiday”.

3.      Funkcję kontroli otwartych drzwi. Powodują one włączenie sygnału alarmowego przy kilkuminutowym otwarciu drzwi oraz całkowite wyłącznie urządzenia przy kilkudziesięciominutowym otwarciu drzwi.

Aby nie marnować energii podczas codziennego korzystania z urządzeń chłodzących, pamiętaj o poniższych zasadach:

1.      Nie umieszczaj urządzeń chłodzących w ciepłych miejscach, zwłaszcza w pobliżu kaloryferów, grzejników, kuchenek.

2.      Ustaw odpowiednią temperaturę – w chłodziarce od 6 do 8 stopni C a w zamrażarce -18 stopni C.

3.      Odkurzaj zewnętrzny wymiennik ciepła raz lub dwa razy do roku. Niezbędne jest zapewnienie swobodnego obiegu powietrza wokół lodówki.

4.      Otwieraj lodówkę lub zamrażarkę na krótko.

5.      Żywność która została wyjęta z lodówki i ma być z powrotem w niej umieszczona powinna jak najszybciej do niej wrócić zanim się ogrzeje.

6.      Produkty z zamrażarki rozmrażaj w lodówce, ponieważ pochłaniają one ciepło jej wnętrza i w efekcie lodówka zużyje mniej energii.

7.      Dbaj o czystość uszczelki na drzwiach. Jej szczelność można sprawdzić przy pomocy kartki papieru – łatwo przesuwająca się kartka pomiędzy drzwiami a lodówką sygnalizuje konieczność wymiany uszczelki.

8.      Opuszczając dom na dłużej, temperaturę w chłodziarce podnieś o kilka stopni. Jeśli wyjeżdżasz na dłużej niż 2 tygodnie, wyłącz zupełnie urządzenie, pozostawiając uchylone drzwi w celu uniknięcia pojawienia się pleśni.

9.      Nie wkładaj ciepłych i gorących produktów do lodówki. Szacunkowo 1 litr wody o temp. 50 stopni C wstawiony do lodówki spowoduje o 60% większe zużycie energii elektrycznej, niż ten sam litr wody o tem. 20 stopni.

Zmywarki

Są to urządzenia które nie tylko przyczyniają się do znacznej oszczędności czasu i wody, ale także energii elektrycznej potrzebnej do podgrzania wody.

Kupując zmywarkę zwróć uwagę czy posiada zaawansowane funkcje:

1.      Funkcja automatycznej kontroli czystości wody umożliwiająca zmniejszenie zużycia wody świeżej.

2.      Wymiennik ciepła – zaawansowane rozwiązanie pozwalające na odzyskanie ciepła ze zużytej gorącej wody i ogrzanie świeżej wody dostarczonej do urządzenia – pozwala to zaoszczędzić energię potrzebną do podgrzania wody. Jest to dość kosztowne rozwiązanie przydatne szczególnie w dużej gastronomii.

3.      Zmywaj rzadziej, wykorzystując pojemnik zmywarki w 100%

4.      „krótki program” pozwala na ograniczenie czasu zmywania i zmniejszenie poboru energii.

5.      Zmywarka z zapisem na etykiecie „ekologiczna” EKO (BIO) posiada system, który pozwala zaoszczędzić 30% energii elektrycznej poprzez skrócenie cyklu suszenia.

Źródło: Poradnik WWF „Jak oszczędzać energie w domu”

2 Komentarze

  1. Bardzo przydatne informacje! Mogę tylko dodać, że warto również zagotować wodę w czajniku, a później przelać ją do garnka i przystąpić do gotowania potrawy, to również zaoszczędzi energię. Wskazówka, którą wyczytałam w artykule Ekologia w kuchni na naturalno.pl :) Jeśli mogę coś zrobić dla naszego klimatu, to chcę wprowadzić to w życie i naturalnie cieszyć się życiem jak najdłużej.

  2. Mam jedno zastrzeżenie, mianowicie:
    „2. Ustaw odpowiednią temperaturę – w chłodziarce od 6 do 8 stopni C a w zamrażarce -18 stopni C.”
    Co do zamrażarki to się zgodzę, ale temperatura dla chłodziarki powinna być w zakresie 0 – 5 stopni C, ponieważ w temperaturze powyżej 5 stopni C bakterie zaczynają się powoli rozwijać, aż przy temperaturze pokojowej mają największe pole do popisu ;).
    Reszta opisu jak najbardziej ciekawa, pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Wymagane pola *.