zdrowo, pysznie i ekologicznie…

  • slide99

  • Zdrowo - EKO Quchnia

  • Pysznie - EKO Quchnia

  • Ekologicznie - EKO Quchnia

  • To EKO Quchnia

Młoda kapusta

| 4 komentarzy

Witam po świątecznej przerwie. Miniony tydzień upłyną mi pod znakiem obżarstwa. Najpierw świątecznego a potem urlopowego, chociaż to drugie jest w pełni usprawiedliwione: po wielogodzinnych wędrówkach po Ojcowskim Parku Narodowym apetyt dopisywał. Kończyliśmy więc zapakowane przez rodziców resztki ciast, pysznych domowych mięs i sałatek. A Ojcowski Park jest przepiękny. Szczególnie teraz, kiedy bukowe lasy puszczają dopiero delikatnie, zielone listki a łąki pokryte są kwitnącymi pierwiosnkami, mleczami i stokrotkami…

Wiosna zagościła na dobre, czas najwyższy więc na wiosenne oczyszczenie. Osobiście nie jestem zwolenniczką wszelakich głodówek, nie potrafię  funkcjonować na samej wodzie czy sokach nawet jednego dnia. Kiedy zaś decyduje się na oczyszczanie, rezygnuje na pewien czas z mięsa, nabiału i pieczywa. Jadam dużo warzyw pod różną postacią, szczególnie zielonych, niskoskrobiowych, takich jak np.: kapusta.

Jest ona nie tylko niskokaloryczna (ale pod warunkiem że przyrządzana jest bez dodatku tłuszczu i mięsa), ale również bardzo zdrowa. Zajmuje czołowe miejsce w fitoterapii czyli w leczeniu za pomocą warzyw, owoców i zbóż. Lista dolegliwości na które pomaga kapusta (głównie surowa, w postaci soku) jest bardzo długa. Jej świeże liście pomagają leczyć żylaki, wrzody, egzemy. W postaci soku lub surówek zalecana jest na dolegliwości jelitowe, układu oddechowego i ogólne osłabienie. Sok z kapusty zalecany jest cukrzykom. Duża zawartość żelaza, magnezu i miedzi pomaga leczyć anemie. Zawartość siarki wzmacnia paznokcie i włosy.

A ja polecam Wam dziś lekką potrawę z kapusty gotowanej, najsmaczniejszą z kapusty młodej, która od niedawna dostępna jest w sklepach. Najsmaczniejsza jest z zasmażką z masła i pszennej mąki. Jednak ponieważ nastawiamy się na poświąteczne oczyszczanie, podam również wersje light .Danie to jest czymś po miedzy gęstym kapuśniaczkiem a  lekkim bigosem bez mięsa. Przepyszne z dużą ilością świeżego koperku.

Młoda kapusta (wersja „light”)

1 młoda kapusta

1 spora cebula

2 małe marchewki

2 łodygi selera naciowego

Łyżka koncentratu pomidorowego (opcjonalnie)

Pęczek koperku

Sól, pieprz, odrobina mielonego kminku na lepsze trawienie

Kapustę kroimy w spore kawałki, Marchewkę i seler w plasterki, cebule w kostkę. Wrzucamy wszystko do garnka zalewamy wodą tak, aby warzywa nie były nią zakryte. Gotujemy ok. ½ . dodajemy sól, pierz koncentrat pomidorowy i inne przyprawy (kminek można dodać wcześniej). Przed podaniem obficie sypiemy koperkiem.

Młoda kapusta z zasmażką

Składniki jak wyżej a oprócz tego:

łyżka mąki

łyżka masła (ok. 50 g)

Kiedy kapusta z warzywami się gotuje, rozpuszczamy na patelni masło, wsypujemy mąkę i robimy zasmażkę. Dodajemy ja pod koniec gotowania kapusty, dokładnie mieszamy i czekamy aż zabulgocze. Ta wersja kapusty jest bardziej gęsta i smaczniejsza.

Życzę Wam smacznego i udanej majówki!


4 Komentarze

  1. U mnie na straganach jeszcze młodej kapusty nie widziałam ale uwielbiam…a w takim wydaniu szczególnie:)

  2. Hm ja najbardziej lubie surowke ze swiezej, takiej niegotowanej mlodej kapusty, swiezego szczypiorku i cebulki dymki, oleju, niby proste, ale pyszne :)

  3. taka młoda kapusta,to cudowny smak wiosny.

  4. Myślisz , że te młode kapusty , botwinki ,brokuły , selery naciowe itd. już dostępne są zdrowe?
    Poważnie pytam !!!!!!!
    Staram się sezonowo odżywiać i nigdy nie wiem od kiedy „te rzeczy ” są już bezpieczne, w sensie są zdrowe ,a nie przeładowane chemią :/,
    tutaj znalazłam rozmowę na ten temat:
    http://wegedzieciak.pl/viewtopic.php?t=8202

    ale w sumie nic z niej nie wynika :/

Dodaj komentarz

Wymagane pola *.